A kódolt csalódás - női énkép és média
Alacsony önértékelés, depresszió, étkezési zavarok, korai szexualitás – rengeteg
lány küzd ezekkel a gondokkal, és ha körülnézünk a világban, nem csoda.
A képek, amiket a média sugároz, jelentős befolyással bírnak a társadalmi példaképek
kialakításában, különösen ha lányokról és nőkről van szó. Bár a nők kevésbé
vannak képviselve a médiában, amikor mégis feltünnek, a figyelem rendszerint a
külalakjukra irányul. A gyermekfilmekben a szöveges szerepeknek kevesebb mint a
harmadát kapják lányok, és ezeknek a szereplőknek nagyobb részét inkább
jellemzi a külső szépség, mint áradó személyiségük vagy intelligenciájuk. De
nem kell ehhez az Internetre mennünk, vagy a tévét bekapcsolni – forduljunk csak
körül egy városi utcán: reklámok, óriás plakátot, magazinok, újságok,
csomagolások, szórólapok… Mit látunk rajtuk?
A reklámok többet árulnak, mint pusztán tárgyakat.
Értékeket, elképzeléseket, fogalmakat a szerelemről, szexualitásról, sikerről,
és arról, mi számít normálisnak; a reklám megmondja, kik vagyunk, és kikké
kellene válnunk.
És mit mond ez a világ a nőkről? Azt, amit mindig is:
hogy a legfontosabb az, hogyan nézünk ki. A média pedig körbevesz minket
képekkel, amelyek megmutatják, milyen az ideális női szépség.
Mi nők már igen fiatalon megtanuljuk, hogy rengeteg időt,
energiát és pénzt kell beleölniük abba, hogy megpróbáljuk elérni ezt az ideális
kinézetet, és szégyent és bűntudatot érzünk, amikor nem sikerül. A csalódás pedig
elkerülhetetlen, mert a példa teljes tökéletességet állít elénk. Az ideális
nőnek nincsenek ráncai, nincsenek sebhelyei, bőrhibái, pattanásai, szeplői. Az üzenet
már igen fiatal korban az, hogy a lehetetlenségig szépnek kell lennünk:
vonzónak, szexinek, és rendkívül vékonynak.
De ideális nő nem létezik, a valóságban senki sem néz ki
így! Szinte sosem látod egy gyönyörűnek kikiáltott nő képét anélkül, hogy ne
lett volna utólagosan digitálisan feljavítva. A fotók retusálása, átalakítása
annyira széleskörűen elfogadott, hogy nem csupán elvárt, hanem megkövetelt a
hírességek, médiaszereplők képeinek feljavítása (photoshoppolása) a közzététel előtt. Az újságok szerint ez nem
gond, hiszen az olvasók úgyis tisztában vannak azzal, hogy a képeket
megváltoztatták, de ez valóban így van?
Nemcsak a tökéletes, hibátlan szépség elérésének
lehetetlen célja jelent gondot, hanem a nők, lányok szexualizálása, azaz amikor a nőket csupán szexuális vonzerejük
szerint értékelik.
Tudtátok, hogy
a nőket kétszer olyan gyakran ábrázolják szexuális tárgyként, mint a férfiakat a
fő műsoridőben sugárzott reklámokban? Észrevettétek, hogy trenddé vált, hogy
serdülőket, kamaszokat erotikus pózokban ábrázoljanak (ruhamárkák reklámjaiban
például)?
Már a gyerekeknek
készült termékek is kihangsúlyozzák, hogy a lányok értéket a szexiségük adja meg. Fiatal koruktól azt
hallják a gyerekek, szülőktől és tanároktól is, hogy a lányoknak többet kell törődniük
a külalakjukkal, azaz végső soron a szexuális vonzerejükkel.
Egy olyan kultúrában élünk, ahol a nők testét folyamatosan
tárgyakként, dolgokként ábrázolják a reklámokban. Ez természetes, hogy hatással
van a női önbecsülésre. És bár közvetett a hatás, de még veszélyesebb: egy személy
testét tárgyként ábrázolni, magát a személyt tárggyá tenni, csaknem mindig az
első lépés afelé, hogy igazoljuk az erőszakot az ellen a személy ellen.
Mit tehet a szülő (nagyszülő, nagytestvér)? Rejtsünk el
minden magazint, tüntessük el a tévét, mondjuk le az Internet-előfizetést, tiltsuk
ki a Barbie babákat? A tiltás nem segít, sőt, árthat. Inkább beszélgessünk.
Beszélgessünk lányainkkal, húgainkkal (és a fiúkkal is!), tanítsuk meg őket
őszintén, kritikusan szemlélni azt a cseppet sem reális képet, amit a média, a
világ fest a nőkről és lányokról. Ne hagyjuk őket magukra a rájuk áradó
információval!
Figyeljünk arra, mit közvetítünk feléjük mi is! Vajon nem
helyezünk túl nagy hangsúlyt a külsőnkre, vonzerőnkre, nem aggódunk-e túl sokat
fennhangon az alakunk, ráncaink, narancsbőrünk miatt? Nem felejtkezünk-e el mi
is időnként arról, hogy nem attól vagyunk nők, hogy megfelelünk egy kívülről
ránk erőltetett szépségideálnak, nem is attól, hogy beleillünk a mások által
meghatározott „szexuálisan vonzó” kategóriába, hanem mert nőnek teremtettünk!
Csodálatosak és különlegesek vagyunk a szeplőkkel és anyajegyekkel, az ősz
hajszálakkal és a megereszkedett felkarunkkal is.
Elmondjuk-e elégszer a lányainknak, hogy szépek, de ennél
sokkal többek, mert okosak, tehetségesek, kreatívak, egyéniségek, egyediek és
utánozhatatlanok?
Apák, ha ti is olvassátok ezeket a sorokat, mit látnak
tőletek a gyerekeitek, ti hogyan reagáltok?
És vajon tudják-e a lányaitok, hogy a ti szemetekben ők csillagok, csodásak és gyönyörűek? Elmondtátok-e
nekik elégszer, mennyire büszkék vagytok rájuk? Mikor ott állnak a tükör előtt
magukat szemlélve, összehasonlítva a világ által agyukba égetett „tökéletes nő”
képével, minden ölelésre és bátorító szóra szükségük van, hogy győzhessenek.
Urunk, óvd, kérünk a lányainkat, őrizd meg a lelkük épségét, hogy a
hazugság, ami körülveszi őket, kárt ne tehessen bennük! Neveld őket Benned erős,
széplelkű nővé, akivé szántad is őket. Kérünk, vigyázz a fiainkra is, hogy
megtanulhassák a helyes tiszteletet és szeretetet; és adj bölcsességet a
szülőknek, ahogy részt vesznek munkádban! Ámen.
Források:
Elizabeth Heubeck: Helping
Girls With Body Imagehttp://www.webmd.com/beauty/style/helping-girls-with-body-image
Amanda von Schlegel: How the Media Affects the Self Esteem and Body Image of Young Girls
http://www.divinecaroline.com/self/wellness/how-media-affects-self-esteem-and-body-image-young-girls
Negative Media Images of Girls and Teens
http://dayofthegirl.org/girls-issues/negative-media-images-of-girls-and-teens/
Jean Kilbourne: Killing us Soflty 4: Advertising's Image of Women (Trailer)
http://www.youtube.com/watch?v=PTlmho_RovY
Linda Dillow, Lorraine Pintus: Érdemes várni, KIA
diet.com: The Photoshop Effect
http://www.youtube.com/watch?v=YP31r70_QNM
Megjegyzések
Megjegyzés küldése