A kódolt csalódás - női énkép és média

Alacsony önértékelés, depresszió, étkezési zavarok, korai szexualitás – rengeteg lány küzd ezekkel a gondokkal, és ha körülnézünk a világban, nem csoda.
A képek, amiket a média sugároz, jelentős befolyással bírnak a társadalmi példaképek kialakításában, különösen ha lányokról és nőkről van szó. Bár a nők kevésbé vannak képviselve a médiában, amikor mégis feltünnek, a figyelem rendszerint a külalakjukra irányul. A gyermekfilmekben a szöveges szerepeknek kevesebb mint a harmadát kapják lányok, és ezeknek a szereplőknek nagyobb részét inkább jellemzi a külső szépség, mint áradó személyiségük vagy intelligenciájuk. De nem kell ehhez az Internetre mennünk, vagy a tévét bekapcsolni – forduljunk csak körül egy városi utcán: reklámok, óriás plakátot, magazinok, újságok, csomagolások, szórólapok… Mit látunk rajtuk?
A reklámok többet árulnak, mint pusztán tárgyakat. Értékeket, elképzeléseket, fogalmakat a szerelemről, szexualitásról, sikerről, és arról, mi számít normálisnak; a reklám megmondja, kik vagyunk, és kikké kellene válnunk.
És mit mond ez a világ a nőkről? Azt, amit mindig is: hogy a legfontosabb az, hogyan nézünk ki. A média pedig körbevesz minket képekkel, amelyek megmutatják, milyen az ideális női szépség.
Mi nők már igen fiatalon megtanuljuk, hogy rengeteg időt, energiát és pénzt kell beleölniük abba, hogy megpróbáljuk elérni ezt az ideális kinézetet, és szégyent és bűntudatot érzünk, amikor nem sikerül. A csalódás pedig elkerülhetetlen, mert a példa teljes tökéletességet állít elénk. Az ideális nőnek nincsenek ráncai, nincsenek sebhelyei, bőrhibái, pattanásai, szeplői. Az üzenet már igen fiatal korban az, hogy a lehetetlenségig szépnek kell lennünk: vonzónak, szexinek, és rendkívül vékonynak.
De ideális nő nem létezik, a valóságban senki sem néz ki így! Szinte sosem látod egy gyönyörűnek kikiáltott nő képét anélkül, hogy ne lett volna utólagosan digitálisan feljavítva. A fotók retusálása, átalakítása annyira széleskörűen elfogadott, hogy nem csupán elvárt, hanem megkövetelt a hírességek, médiaszereplők képeinek feljavítása (photoshoppolása) a közzététel előtt. Az újságok szerint ez nem gond, hiszen az olvasók úgyis tisztában vannak azzal, hogy a képeket megváltoztatták, de ez valóban így van?
Nemcsak a tökéletes, hibátlan szépség elérésének lehetetlen célja jelent gondot, hanem a nők, lányok szexualizálása, azaz amikor a nőket csupán szexuális vonzerejük szerint értékelik.
Tudtátok, hogy a nőket kétszer olyan gyakran ábrázolják szexuális tárgyként, mint a férfiakat a fő műsoridőben sugárzott reklámokban? Észrevettétek, hogy trenddé vált, hogy serdülőket, kamaszokat erotikus pózokban ábrázoljanak (ruhamárkák reklámjaiban például)?
Már a gyerekeknek készült termékek is kihangsúlyozzák, hogy a lányok értéket a szexiségük adja meg. Fiatal koruktól azt hallják a gyerekek, szülőktől és tanároktól is, hogy a lányoknak többet kell törődniük a külalakjukkal, azaz végső soron a szexuális vonzerejükkel.
Egy olyan kultúrában élünk, ahol a nők testét folyamatosan tárgyakként, dolgokként ábrázolják a reklámokban. Ez természetes, hogy hatással van a női önbecsülésre. És bár közvetett a hatás, de még veszélyesebb: egy személy testét tárgyként ábrázolni, magát a személyt tárggyá tenni, csaknem mindig az első lépés afelé, hogy igazoljuk az erőszakot az ellen a személy ellen.
Mit tehet a szülő (nagyszülő, nagytestvér)? Rejtsünk el minden magazint, tüntessük el a tévét, mondjuk le az Internet-előfizetést, tiltsuk ki a Barbie babákat? A tiltás nem segít, sőt, árthat. Inkább beszélgessünk. Beszélgessünk lányainkkal, húgainkkal (és a fiúkkal is!), tanítsuk meg őket őszintén, kritikusan szemlélni azt a cseppet sem reális képet, amit a média, a világ fest a nőkről és lányokról. Ne hagyjuk őket magukra a rájuk áradó információval!
Figyeljünk arra, mit közvetítünk feléjük mi is! Vajon nem helyezünk túl nagy hangsúlyt a külsőnkre, vonzerőnkre, nem aggódunk-e túl sokat fennhangon az alakunk, ráncaink, narancsbőrünk miatt? Nem felejtkezünk-e el mi is időnként arról, hogy nem attól vagyunk nők, hogy megfelelünk egy kívülről ránk erőltetett szépségideálnak, nem is attól, hogy beleillünk a mások által meghatározott „szexuálisan vonzó” kategóriába, hanem mert nőnek teremtettünk! Csodálatosak és különlegesek vagyunk a szeplőkkel és anyajegyekkel, az ősz hajszálakkal és a megereszkedett felkarunkkal is.
Elmondjuk-e elégszer a lányainknak, hogy szépek, de ennél sokkal többek, mert okosak, tehetségesek, kreatívak, egyéniségek, egyediek és utánozhatatlanok?
Apák, ha ti is olvassátok ezeket a sorokat, mit látnak tőletek a gyerekeitek, ti hogyan reagáltok?
És vajon tudják-e a lányaitok, hogy a ti szemetekben ők csillagok, csodásak és gyönyörűek? Elmondtátok-e nekik elégszer, mennyire büszkék vagytok rájuk? Mikor ott állnak a tükör előtt magukat szemlélve, összehasonlítva a világ által agyukba égetett „tökéletes nő” képével, minden ölelésre és bátorító szóra szükségük van, hogy győzhessenek.

Urunk, óvd, kérünk a lányainkat, őrizd meg a lelkük épségét, hogy a hazugság, ami körülveszi őket, kárt ne tehessen bennük! Neveld őket Benned erős, széplelkű nővé, akivé szántad is őket. Kérünk, vigyázz a fiainkra is, hogy megtanulhassák a helyes tiszteletet és szeretetet; és adj bölcsességet a szülőknek, ahogy részt vesznek munkádban! Ámen.
 

Források:
Elizabeth Heubeck: Helping Girls With Body Image
http://www.webmd.com/beauty/style/helping-girls-with-body-image
Amanda von Schlegel: How the Media Affects the Self Esteem and Body Image of Young Girls
http://www.divinecaroline.com/self/wellness/how-media-affects-self-esteem-and-body-image-young-girls
Negative Media Images of Girls and Teens
http://dayofthegirl.org/girls-issues/negative-media-images-of-girls-and-teens/
Jean Kilbourne: Killing us Soflty 4: Advertising's Image of Women (Trailer)
http://www.youtube.com/watch?v=PTlmho_RovY
Linda Dillow, Lorraine Pintus: Érdemes várni, KIA
diet.com: The Photoshop Effect
http://www.youtube.com/watch?v=YP31r70_QNM
 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések