Könyvklub: Corrie ten Boom, a Menedék, Hetedik fejezet: Eusie
1. Ebben a
fejezetben ismét előjön a becsületesség, igazmondás kérdése, mikor a kislány,
Cookie, igazmondásával majdnem bajba sodorja a családot. Nagy vita alakul ki
arról, mi lett volna a helyes viselkedés ebben a helyzetben.
- Te mit gondolsz erről?
„- Jó, de mi van a rádióval? A számmal kellett hazudnom,
hogy megmaradjon.
- Corrie, bármit is mondtál, azt hiszem, szeretetből
mondtad.
Apa barátságot hangja megszégyenített, hiszen egészen
belevörösödtem a vitába. Szeretet. Hogyan gyakoroljuk? Hogyan képes Isten
egyszerre szerető és igazságos lenni egy olyan világban, mint a mostani? A
halála által. Soha ilyen élességgel még nem jelent meg előttem ez a válasz: a
kereszt rá van metszve a világtörténelemre.” (102.o.)
- Te hogyan tudod értelmezni ezt a
bekezdést?
2. Egy nő érkezik
hozzájuk újszülött csecsemőjével, és nincs hova elbújtatni őket. Épp egy
lelkész jön be az órásboltba, és Corrie hozzá fordul segítségért. A férfi
azonban nagyon megijed:
„- Nem, semmiképpen sem. Az életünket kellene feláldoznunk
ezért a zsidó gyermekért.
Senki sem vette észre, hogy apa mikor jött be a szobába.
- Add ide a gyermeket, Corrie! – mondta. Magához szorította,
szakállával megsimította, és belenézett a kicsi arcba. Kék szeme oly ártatlanul
nézett, mint a csecsemőé. – Ön azt mondja, hogy az életünket kellene
feláldoznunk ezért a zsidó gyermekért. Nos, ezt a legnagyobb megtiszteltetésnek
tartanám, ami a családomat érheti.
A lelkész sarkon fordult és távozott.” (109.o.)
- Te melyik típusú ember vagy? Életed –
ennél kisebb horderejű – kérdéseiben milyen irányú döntést hozol
gyakrabban? Könnyen feláldozod önmagad (=időd, energiád, pénzed, életed)
másokért (apró helyzetekben)?
- Mit jelent az, hogy „megtiszteltetés”
életünket áldozni másokért? Összefügg ez azzal, hogy Krisztus is önmagát
áldozta minden emberért, s amikor mi ezt tesszük, Isten nagy művének
lehetünk részesei (*)? Ha így van, akkor ez csak bizonyos emberek sorsa,
feladata, vagy a miénk is?
- Csak egy ehhez hasonló, különleges
élethelyzetben kell majd (vagy ilyen élethelyzet híján nem kell soha)
elgondolkodnunk ezen? Esetleg egyszerűen adott kérdés, és válaszra vár a
holnapunkat, a holnaputánunkat, a mánkat tekintve is?
- Nevezz meg önmagadnak legalább három
olyan embert, akiért valamilyen szempontból (lehet ez egy apróság is)
feláldozhatnád magad. Meg fogod tenni?
(* Van egy anekdota, mely szerint egyszer megkérdeztek három
embert, hogy mi a munkájuk. Az első azt felelte, hogy nagyon unalmas, egyhangú
dolgot csinál, köveket hord egyik helyről a másikra. A második sem volt túl
lelkes, ő azt felelte, hogy mást sem csinál, mint gerendákat vág reggeltől
estig. A harmadik ember így nyilatkozott: Egy hatalmas, gyönyörű katedrális
építésében veszek részt! – A három ember ugyanott dolgozott: a londoni Szent
Pál Katedrális építkezésén.)
- Képzeljük el magunkat és a mi
valószínűsíthető viselkedésünket egy ilyen helyzetben!
- Neked tetszik-e ennek az embernek a
viselkedése, hozzáállása a nehézségekhez?
- Változtat-e ez a hozzáállás valamit is
a nehéz helyzeten? Lenne-e értelme, haszna… hozna-e valami változást az
életünkbe, ha elgondolkodnánk rajta, és próbálnánk (apró) változásokat
elérni saját hozzáállásunkon a nehézségekhez?
4. Szavaznak
arról, hogy a sípoló tüdejű Mary Itallie köztük maradjon-e. A beteg tüdejű nő
veszélybe sodorhatja őket, ez joggal kelthetett félelmet bennük. Eusie-ban
azonban az emberségesség egy gyönyörű és a mindennapi életben ritkán tapasztalt
megnyilvánulását láthatjuk, amikor a „kirekesztés”, a kellemetlenséget okozó
személytől való elszigetelődés helyett közösséget vállal, sőt azonosul vele,
mikor úgy fogalmaz, hogy „KÖLCSÖNÖSEN veszélyeztetjük egymást” (=én sem vagyok
különb), „én arra szavazok, hogy Mary maradjon”.
A saját életünk hétköznapjaiban számtalanszor találkozunk
ennek a helyzetnek különféle leegyszerűsített formáival. Ha a környezetünkben
valaki – nem kell, hogy veszélyeztessen minket, elég, ha úgy érezzük, - nem
„hasznos” nekünk, nem profitálunk semmit a vele való kapcsolatból, sőt, esetleg
egy nem jó tulajdonsága miatt „kompromittál” bennünket, nem kedvez az
imázsunknak a vele való barátkozás…, ilyenkor a tőle való elszigetelődés inkább
jellemez minket, mint az a hozzáállás, hogy mindannyiunkban van olyan dolog
(hiba, hiányosság), amiért más megítélhetne bennünket…
Mennyire más lenne a világ, ha az ítélkezés helyett inkább a
közösségvállalás jellemezne minket…
- Vannak-e ilyen helyzetek, emberek a mi
életünkben?
- Mi, akik békében, gazdagságban, nyugodt
körülmények között élünk, milyen gyakran kívánjuk, hogy „ne érjen véget a
pillanat”?
- A világirodalom egyik klasszikusában Goethe Faustja szerződést köt az ördöggel: Faustnak az ördög mindent megad, amire vágyakozik, de abban a pillanatban, melyben úgy érzi, vágyai beteljesedtek, lelke az ördögé lesz. Faust nyugodtan írja alá ezt a szerződést, mert a nyugati kultúra soha ki nem elégíthető embereként tudja, hogy sose fog eljönni az a pillanat, amelynek azt mondaná: maradj! – És nem ilyenek vagyunk-e valóban: az ember mindig új vágyak, új célok felé tör, valami felé mindig vágyakozni kell, mert ez ad tartalmat az életünknek. Goethe válasza a lét értelmére irányuló kérdésre: Faust megtalálja azt a pillanatot, amit marasztalni akar: a másokért, a közösségért való munka és a jövőbe vetett hit hozza el neki ezt a pillanatot. Mi a MI válaszunk a lét értelmére? Mikor teljes a pillanat, mikor teljes a létünk? Mi teszi boldoggá a jelen pillanatot?
(Andi)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése