Jézus és a női lélek, 3. rész

Amit eddig láttunk, abból világossá válik, hogy Jézus szociológiáját az emberekkel való kapcsolatban - esetünkben különös tekintettel a nőkre - ez a két szó határozza meg: "szánalomra indult", "irgalmas volt hozzá". Jézus a társadalom szélére sodort-szorított emberekkel szemben irgalmas volt, szánalomra indult irántuk. Lelkét osztotta meg velük, belső empátiával belehelyezkedett világukba, körülményeikbe, nem külsőleg közeledett hozzájuk csupán. De az is egészen világos, hogy mindez kevés lett volna ahhoz, hogy ezeket a személyeket felemelje és visszahelyezze az életbe. Emberi voltuk átalakítása, felsegítésük isteni hatalom nélkül lehetetlen lett volna. És Jézusnak ez megadatott Istentől. Ezért ezzel a hatalommal a kor összefüggéseinek megalázó körülményeiből ki tudta emelni és az emberi méltóság olyan gazdagságába tudta eljuttatni őket, amely már nem emberi lehetőség, nem egyszerűen jóság vagy szolidaritás, hanem magának Istennek az emberszeretete, amely most Jézusban megjelent, hogy az embert újjáteremtse. Jézus szociológiája a szótériológiában jutott el a teljességhez, és lett hatékony. Persze ezt nem mindenki élhette át, csak aki hozzá fordult, Vele találkozott és Tőle kért.
A végére hagytunk egy olyan esetet, ahol mindaz, amit most leírtunk par excellence világos lesz és testet ölt. Ez pedig a vérfolyásos asszony története. Ez a nő beteg, megalázott, szenvedő és emberileg gyógyíthatatlan helyzetben volt. Betegsége önmagában ezt a sorsot szánta neki, menstruációs vérzése a tisztátalanság legmagasabb fokára helyezte. Emberekkel de elsősorban Istennel való kapcsolata teljesen lehetetlennek látszott emiatt, hiszen a korabeli rabbinikus felfogás szerint Isten ítélete alatt állt. Nem egyszerűen bűnös volt, mint az előző két eset női alakja, hanem ennél is több: sorsa volt, hogy halálosan beteg. De itt is történik egy nem várt esemény, amely Jézus páratlan isteni küldetését hozza napvilágra. Az összes eddigi találkozások közül ez mutatja legmélyebben Jézus szociális magatartását a nők iránt Ez a tizenkét éve beteg nő Jézus közelébe jutva a végső kétségbeesésétől hajtva megérinti ruháját. "Mert így gondolkodott: ha megérintem akárcsak a ruháját is, meggyógyulok." Ennek az eredményét Márk így fogalmazta meg: "És azonnal elapadt a vérzés forrása, és érezte testében, hogy kigyógyult a bajából. Jézus is azonnal észrevette, hogy erő áradt ki belőle." (Márk 5:38-30) A személyes találkozás még nem jött létre, de Jézus már ezt megelőzően erejével megérintette és meggyógyította, amint a nő maga is megérintette Jézust.
Ennek az asszonynak nem a lelke volt beteg, hanem a teste. Jézus nem is a lelkét, hanem a testét érintette erejével. Jézus szociológiája itt ragyog legszebben Egy beteg, testében meggyötört nőt érintett meg és emelt fel. A többi esetben mind a lelket gyógyította, itt ellenben a testet. Az ember szociális helyzetét sokszor éppen testi mivolta határozza meg. A társadalomban elfoglalt helyzetét ez jelöli ki. Jézus az egész embert látja mindig és az egész embert gyógyítja. Ez a  vérfolyásos asszony nőként és betegként egyaránt a társadalom és a gyülekezet peremén élt, mindkettőből kizártan, példája ezért is rendkívüli.
Jézus azonban nem elégedett meg azzal az eredménnyel, hogy az asszony meggyógyult, hiszen ez a nő félt, és szeretett volna rejtve maradni. Hiányzott lelkének békessége és szabadsága, mert azt érezte, hogy valami olyat tett, amit nem szabad. Jézus Ezért mindenképpen beszélni akart vele. Ebben a beszédben szabadította meg őt, és mint szabad, meggyógyított lelkű embert engedett vissza világába.Miután az asszony elmondta neki a teljes igazságot, így szólt hozzá: "Leányom, a te hited megtartott (pontosan: megszabadított) téged, menj el békességgel, és bajodból megszabadulva légy egészséges." (Márk 5:34) Jézus lelkileg is helyreállította ezt a nőt. Neki adta a békét, a salomot, az Istennel való közösséget. E nélkül nem lehetett volna boldog. Nemcsak szociálisan segítette fel, hanem szótérológiai értelemben is meggyógyította, azaz üdvözítette. Így lehetett tartása, bátorsága az élethez. Akit Jézus így visszahelyez az életbe, az valóban mindent megkapott, egészséges lehet a szó valódi értelmében: egészséget nyert.

(Forrás: Dr. Szathmáry Sándor, Újszövetségi kortörténet, Sola Scriptura jegyzetek)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések