Hogyan foglalkozott Jézus a vitakérdésekkel ?
Amikor a hegyekbe költöztünk, az
Úrnak nagyon határozottan kellett foglalkoznia velem, mert nagyon
nehéz eset voltam. Azt gondoltam, hogy megérkezésem után hat
hónappal már olyan leszek, mint Énok. Keveset tudtam arról, hogy
csak az jóval több, mint hat hónapot vesz igénybe, hogy
megértsem, hogy nem a feleségemmel van a probléma. Éveket vett
igénybe, éveket, hogy foglalkozzam ezzel a konok, makacs testtel. A
legtöbbünk esetében is évekig tart, míg megértjük, mit jelent
Istennel járni. Mózesnek, Pálnak, Keresztelő Jánosnak és más
bibliai hősök egész seregének bizonyos időt kellett töltenie a
vadonban/pusztában, hogy megtanulják, hogyan kezeljék a testet,
amellyel születtünk. Ha úgy gondoljuk, hogy mi vagyunk a kivétel
a szabály alól és amikor nehézségünk támad, majd valamilyen
varázslatos módon megragadjuk Istent. Sok szerencsét! Nem vagyunk
kivételek az öröklés törvényei alól. Mindannyian ugyanazokkal
a jellemgyengeségekkel küzdünk ilyen vagy amolyan mértékig,
amelyek egy bűnös emberi lény szerves alkotórészei.
Mindnyájan hajlamosak vagyunk arra,
hogy lelki beteljesülést merítsünk abból, amit hiszünk,
ahelyett, hogy abban találnánk meg ezt, amivé válunk Isten
kegyelme által. A hitelveink lehetnek abszolút helyesek, ám a
világ arra a néz, aki képviseli, de nem látja meg ugyanazokat az
igazságokat az életében – szóval értjük.
A lator a kereszten alárendelte szívét Istennek és ez minden, amit Isten kíván. Meg
tudja oldani teológiai problémáinkat is, ha, csak ha egész
szívünket átadjuk Néki.
Nézzük meg, hogyan foglalkozott Jézus
a vitakérdésekkel a maga idejében. Ha volt valaki, akit
vitakérdésekkel ostromoltak, akkor a mi Üdvözítőnk az volt.
Állandóan teológiai és személyes problémákkal nézett szembe,
hogy ne is említsük a társadalmi kérdéseket és
igazságtalanságokat, melyek változásért kiáltottak. Mégsem
került soha konfliktusba. Azt gondoljuk, hogy Ő talán megértett
néhány dolgot, nekünk pedig lassú a felfogásunk?
Jézus már egy jó ideje végezte
szolgálatát, amikor a Luk, 20-ban feljegyzett események
megtörténtek. Már jóval korábban berobbant a nemzet
rivaldafényébe, amikor meggyógyított mindenféle betegséget,
prédikált, démonokat űzött, és csendesen, de eltökélten
kereste a módot arra, hogy korrigálja a filozófiát, a kedvenc
elméleteket, a vallásos vezetők tanításait és visszavezesse a
népet Istenhez. Ez a csendes ellenállás azonban felszította a
zsidó vezetők gyűlölködését, akik nem szoktak hozzá, hogy
valaki, egy alacsonyrendű, műveletlen, iskolázatlan néprétegből
való megkérdőjelezze tekintélyüket, nem is szólva arról, hogy
semmibe veszi. És mindez már itt, Lukács evangéliumának
legelején. Magam elé képzeltem, amint költséges, doktori
díszruháikban összegyűlnek a vezetőségi tagokkal és az
írástudókkal, akik úgy tervezték, hogy a nyakatekert, csalafinta
kérdezés módszerével könnyen legyőzik Jézust. Mivel
biztosítani akarták, mindenki tanúja legyen ennek a vereségnek,
meghívták a nép vezetőit, hogy jöjjenek el ők is.
Lukács így számol be erről:
„előálltak a a főpapok és az írástudók a vénekkel együtt,
és mondták neki, így szólván: Mondd meg nekünk, micsoda
hatalommal cselekszed ezeket? Vagy ki az, aki neked ezt a hatalmat
adta? (Luk, 20:1-2). Nos itt van egy olyan kérdés, ami minden
vallásos vezetőre egyaránt vonatkozhat, mert egyetlen vallásos
testület sem mentes önjelölt prédikátoroktól. Ez a kérdés
további kellemetlen kérdéseket vet fel számunkra ma.
Jézusnak nem volt földi, evilági
tekintélye. Isten jelölte ki a szolgálatra. Semmivel sem volt több
képessége, azon emberek adottságaihoz képest, akik keresésére
eljött. Nem voltak tudományos fokozatai, nem állt rendelkezésére
hosszas gyakorlási idő. Nem állt a háta mögött egyetlen
szervezet sem, és egyetlen befolyásos ember sem szponzorálta
szolgálatát. A legszegényebb néposztályok körében – a
paráznák, a kábítószer-élvezők és tolvajok között –
végezte szolgálatát. Rossz természetükről ismert emberekkel
voltak a társai. Olyanokkal tartott kapcsolatot, akik leronthatták
jó hírét. Gazdagokkal és szegényekkel összeelegyedett, a
legjobb és a legrosszabb szomszédokkal egyaránt. Nem félt a
betegségektől, és azokkal barátkozott, akikre a vallási vezetők,
mint bűneik miatt átok alatt szenvedőkre tekintettek. Ennek a
modern párhuzamai talán azok a homoszexuálisok, akiknek AIDS-ük
van. Értsük meg a helyzetet a maga környezetében. Hogyan
válaszolnánk, vagy egyházszervezetünk hogyan viszonyulna egy
olyan önjelölt prédikátorhoz, aki sikátori hajléktalanokkal
őgyeleg, kétes jellemű nőkkel és társaikkal, akik a
legalacsonyabb néposztályokból valók. Mit gondolnánk erről a
prédikátorról, ha ő lenne felekezetünk legismertebb szónoka és
megjelenne az újságok és magazinok hasábjain, aki a nyilvánosság
előtt azon tűnődik, vajon ő-e a régen várt vezető, aki majd
megmenti a nemzetet? Az igazság az, hogy a zsidó egyházban
mindenki, - a vezetőtől a legkisebb tagig – már levonta a
következtetést arról, hogy Jézus hatalma honnan való
és e vezetők tudták ezt. Az volt a kifejezett céljuk, hogy vitába
kényszerítsék és abban reménykedtek, hogy majd eltávolítják
róla a mázat, mint Isten hírnökéről, amit a köznép örömmel
helyezett oda.
„De Jézus válaszolt nekik és azt
mondta: Én is kérdek egy dolgot tőletek; mondjátok meg azért
nekem. A János keresztsége mennyből való-e, vagy emberektől?”
Krisztus nem lépett bele a
csapdájukba, nem játszotta a játékukat és nem próbálta
meggyőzni őket az álláspontjáról. Ehelyett visszavezette őket
a vándor-prédikátorhoz, akit korábban elutasítottak és így
lehetővé tette, hogy utat engedjenek a Szentlélek befolyásának
és meggyőzze szíveiket. Azt akarta, hogy meglássák hibáikat és
tévedéseiket és bánják meg, mielőtt elvetnék Őt, akiben maga
az élet volt, de még akkor sem mertek olyan őszinték lenni,
amikor elutasították, hogy higgyenek. „Azok pedig tanakodtak
maguk között, mondván: Ha azt mondjuk: Mennyből, azt fogja
mondani: Miért nem hittetek tehát neki? Ha pedig azt mondjuk:
Emberektől; az egész nép megkövez minket: mert meg van győződve,
hogy János próféta volt. Feleltek azért, hogy ők nem tudják
honnan való.” (5-7. vers). Jézus rájuk nézett. Okos válaszuk
is átlátszó volt előtte és így felelt: „Én sem mondom meg
néktek, micsoda hatalommal cselekszem ezeket. De Jézus még nem
végzett ezekkel az emberekkel. A szívet gyötrő szeretet, egy
mindent elsöprő vágy még ott volt a szívében, hogy megmentse
őket önmaguktól, mielőtt túl késő lenne. Így aztán
odafordult az Őt körülvevő emberekhez és belefogott egy
történetbe, mintha összefoglalta volna a prédikációt, de az
volt a célja, hogy elérje ezeket az embereket, akik gyűlölködve
jöttek Hozzá.
Jézus egy bizonyos emberről kezdett
beszélni, akinek szőlőskertje volt, aki „szőlőt plántált és
kiadta azt munkásoknak, és hosszú időre elutazott.” (9.vers).
Ahogy telt múlt az idő és esedékes volt, hogy megkapja a termést,
azaz a szőlőből származó bevételt, elküldte a szolgáját. Ám
a szőlőművesek megverték és elküldték üres kézzel és
ugyanezt tették a második és a harmadik szolgával is. „Mondta
azért a szőlőnek ura: Mit cselekedjem? Elküldöm az én szerelmes
fiamat; talán azt, ha látják, megbecsülik. De amikor azt látták
a munkások, tanakodtak egymás közt, mondván: Ez az örökös;
jertek öljük meg őt, hogy a miénk legyen az örökség! És
kivetvén a szőlőből, megölték.” (13-15. vers)
Jézus tehát eleven színekkel
felvázolta ezeknek az embereknek eljárásuk menetét. Az Istentől
hozzájuk küldött hírnököt hírnök után utasították el és
most már közel járnak ahhoz, hogy Isten szeretett fiát is
elutasítsák, akit Ő küldött hozzájuk. Ekkor Jézus már
befejezte a velük való társalgást: „És igyekeznek a főpapok
és írástudók kezeiket ő reá vetni… mert megértették, hogy ő
ellenük mondta e példázatot.” De ezt akkor még nem tudták
megtenni, mert féltek a néptől.

(Jim Hohnberger)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése