Isten mélyebb megismerése öt napon át. Első nap: Jahveh (Én vagyok, az Úr)

Mózes pedig monda az Istennek: Ímé én elmegyek az Izráel fiaihoz és ezt mondom nékik: A ti atyáitok Istene küldött engem ti hozzátok; ha azt mondják nékem: Mi a neve? mit mondjak nékik? És monda Isten Mózesnek: VAGYOK A KI VAGYOK. És monda: Így szólj az Izráel fiaihoz: A VAGYOK küldött engem ti hozzátok. És ismét monda Isten Mózesnek: Így szólj az Izráel fiaihoz: Az Úr, a ti atyáitoknak Istene, Ábrahámnak Istene, Izsáknak Istene és Jákóbnak Istene küldött engem ti hozzátok. Ez az én nevem mind örökké és ez az én emlékezetem nemzetségről nemzetségre.

(2. Mózes 3:13-15)

Mennyei Atyám! Izgatottan várom, hogy a következő öt napban mire akarsz tanítani engem. Nyisd meg a szívemet, hogy befogadhassam tanításodat. Lelked munkálkodása által segíts, hogy megérthessem az elmém által nehezen megragadható igazságokat is. Újítsd meg gondolkodásomat, hogy lelkem összefonódhasson Veled. Ne engedd meg, hogy az öt nap elteltével ne történjen változás bennem. Mózes 5. könyvében, a 4.fejezet 39. versében ezt olvasom: „Tudd meg azért ma, és szívleld meg: az ÚR az Isten fenn a mennyben és lenn a földön, nincs más!” Tudatosítsd ezt bennem Istenem, hogy teljes bizonyosságom legyen arról, hogy Te vagy az Isten, és nincs más! Szeretnélek egyedül Téged felmagasztalni. Egyedül téged szolgálni. Egyedül Beléd vetni minden bizalmamat. Várom, hogy elinduljak ezen az úton, Uram. Haladj mellettem. Taníts engem. Változtass meg engem. Jézus nevében kérem mindezt, Istenem, Ámen.

Amikor elhatároztam, hogy megnézem a Holt tengeri tekercsek kiállítását Charlotte városában, Észak Karolinában, nem is sejtettem, hogy közel egy évtized múlva Isten ajtót fog nyitni számomra, és lehetővé teszi majd, hogy elutazzam Izráelbe, és azt a tájat bebarangoljam, ahol ezeket a tekercseket felfedezték. Ismertem jól a történetet, de ekkor elevenedett meg igazán számomra.


A tekercsek története így szól: valamikor 1946 telén, három Beduin (Izráel nomád pásztorai) a Holt tenger észak-nyugati hegyvidékét járta, hogy megtalálják elveszett kecskéjüket. Az egyik fiatalember egy követ dobott be egy kis barlangba, gondolva, hogy az állat talán ott lehet megbújva. Csörömpölő hangot hallott, így bement a barlangba, és meglátta az agyag edényeket, melyekben ősi héber írások voltak elrejtve. Később még sok száz írás töredéket találtak meg a környező barlangokban. Ezeket az írásokat esszénus papok rejtették el a római megszállás idején.

Elgondolkodtam azon, hogy Isten egyszerű Beduin pásztorok lépteit irányította, hogy felfedezzék ezeket az Irásokat. Nem régészek,…. nem vallásos szaktekintélyek, … és nem is teológusok találták meg ezeket a tekercseket.


Alig vártam, hogy ezeket a kétezer éves tekercseket megláthassam a kiállításon. Végre sikerült bejutnom a terembe, ahol bemutatták őket. Megálltam az első töredék előtt, meghatódva szemlélve azt. Isten által sugallt szavak. Olyan kezek által leírt szavak, melyek nagyra értékeltek és sokra becsültek minden egyes betűt. Kirázott a hideg, és meghatódva, könnyes szemmel jártam végig a bemutatót.


Az egyedüli teljes épségében megmaradt tekercs, Ézsaiás próféta írása keltette fel leginkább figyelmemet. Lukács evangéliumának 4. fejezetéből a 16-20. versekben idézett szavak ismerősként csengtek: 
Amikor Názáretbe ment, ahol felnevelkedett, szokása szerint bement szombat napján a zsinagógába, és felállt felolvasni. Odanyújtották neki Ézsaiás próféta könyvét, ő pedig kinyitotta a könyvet, és megkereste azt a helyet, ahol ez van megírva: "Az ÚR Lelke van énrajtam, mivel felkent engem, hogy evangéliumot hirdessek a szegényeknek; azért küldött el, hogy a szabadulást hirdessem a foglyoknak, és a vakoknak szemük megnyílását; hogy szabadon bocsássam a megkínzottakat, és hirdessem az Úr kedves esztendejét." Ekkor összegöngyölítve a könyvtekercset, átadta a szolgának, és leült. A zsinagógában mindenkinek a szeme rajta függött.

Azon gondolkodtam, hogy talán Jézus épp ezt a tekercset tartotta, akkor ott, a templomban, amikor felolvasta ezeket a verseket? Egyes tudósok ezt elképzelhetőnek tartják…

A tekercsek ősi volta megérintett. Drága Barátnőm, ezek az ihletett írások elrejtve biztonságban voltak az agyag edényekben két ezer éven át, de pontosan ugyanazokat a szavakat elolvashatjuk a Bibliánkban mi is, napjainkban.


Hogyan lehetünk bizonyosak erről? Mert minden egyes héber vagy arám szöveg alá, a kiállítók elhelyezték az angol fordításokat. A tekercseken lévő szavak szinte hiánytalanul elolvashatók a Bibliánkban.


Személyesen szemlélhettem a könyvek azon töredékeit, amelyeket éveken keresztül olvastam és tanulmányoztam:

Isten szent szavát.
Az örökkévaló szavakat.
A sohasem változó szavakat.
Az életet adó szavakat.
Az Isten által ihletett szavakat.


Vizsgálva a tekercseket, észrevettem egy érdekes dolgot: Ahol a Jahveh névnek kellett volna állni, a másolók pontokat raktak. Abban az időben a zsidók tiszteletből nem ejtették ki és nem írták le Isten nevét.

Álljunk meg egy pillanatra, és vizsgáljuk meg Isten nevét, a Jahveh-t. Ezzel a névvel először Mózes 2. könyvének a 3. fejezetéből a 13-15. versekben látjuk, ahol a 14. versben a VAGYOK kifejezés jelenik meg. Az eredeti héber nyelvben, ez a szó négy betűből áll, jobbról balra olvasva:  Yod-Hei-Vav-Hei. Nyelvünkön a következő betűk a megfelelői:  Y (vagy J), H, W (vagy V), és H (YHWH).  Az ősi héber nyelvben mássalhangzókat használtak csupán., így összefűzve a betűket, a VAGYOK kifejezés Jahveh-ként olvasható. Isten ezen neve az eredeti héber Írásokban több ezer alkalommal megjelenik, de mint már korábban említettem, sohasem írták ki betűkkel. Isten mutatkozott így be Mózesnek, hogy megismertesse vele jellemét, természetét, és hogy megkülönböztesse Önmagát a többi istentől.

Nyelvészetileg a „lenni”, (Hei-Yod-Hei) héber ige az alapja, amelyből a volt és a lesz ige is képezhető. Ebben rejlik a név különlegessége: Isten így különítette el magát a többi istentől. Mert Ő az Örökkévaló, a Szent, az önmagától létező, önmagát fenntartó, Mindenható Isten.


És ez a név még csak a jéghegy csúcsa, amikor Isten neveit vizsgáljuk meg. Az Igében Isten a nevei által mutatkozik be nekünk. Így lép személyes, bensőséges, szerető, és erőt adó kapcsolatba velünk, gyermekeivel.


Olvassunk el együtt néhány Igerészt, ahol a Jahveh név szerepel:


Te vetettél hajdan alapot a földnek, az ég a te kezed alkotása. Azok elpusztulnak, de te megmaradsz. Mind megavulnak, mint a ruha, váltod őket, mint az öltözetet. Ők változnak, de te ugyanaz maradsz, éveidnek soha sincs vége. (102. Zsoltár 25-28)

A négy élőlény, amelynek egyenként hat szárnya volt, körös-körül és belül tele volt szemekkel, és szünet nélkül, éjjel és nappal ezt mondta: "Szent, szent, szent az Úr, a mindenható Isten, aki volt, és aki van, és aki eljövendő!" (Jelenések 4:8 )


Mert ahogyan az Atyának van önmagában élete, úgy a Fiúnak is megadta, hogy élete legyen önmagában. (János 5:26)


Én, az ÚR, nem változtam meg, de ti is Jákób fiai maradtatok! (Malakiás 3:6)




(Five Days to Knowing God More Intimately, Day One: Yahweh (I Am, Lord), Wendy Blight)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések