Nem kell tovább félnünk a konfliktusoktól

 "Ahogyan engem szeretett az Atya, úgy szeretlek én is titeket: maradjatok meg az én szeretetemben." János 15:9



Amikor a húszas éveim elején jártam, semmit sem utáltam jobban, mint a konfliktusokat.


Nem mondtam ki a véleményemet, még akkor sem, ha erősen éreztem. Elkerülgettem a szükséges beszélgetéseket vagy határvonalakat, mert féltem attól, hogy mi történne a kapcsolatommal, vagy hogy mit gondolna rólam valaki. Egy " csendben maradok és mosolygok" típusú lány lettem.


Amit akkor nem tudtam, és amit most megtanultam, az a következő: Az a baj azzal, ha úgy teszünk, mintha jól lennénk, amikor valójában nem vagyunk jól, hogy az összes felgyülemlett gőz előbb-utóbb ki fog jönni. És ha valaha is tartottad már a kezed túl közel a gőzhöz, tudod, hogy az mennyire éget.


Kívülről úgy tűnhetett, hogy csak konfliktuskerülő vagyok, de belülről mélyen gyökerező, emberbarát csapda volt, amibe beleléptem.

Évekkel később még mindig tapogatózom. Még mindig nem szeretem a konfliktusokat semmiképpen sem. Még mindig küzdök azzal, hogy jobban akarok megfelelni az embereknek, mint kellene. És ahogy ezt vizsgáltam, újra és újra megkérdeztem magamtól: Mi az, amivel igazán küzdök? Miben vagyok annyira bizonytalan? Mi az a nagy rettegés a lelkemben? Azon kívül, hogy attól félek, hogy mások elfordulnak tőlem, mi az a mélyebb félelem, ami mindezt vezérli?


Talán mélyebb annál, mint hogy attól félek, hogy valaki elutasít engem egy nem jól sikerült konfliktus miatt. Talán attól félek, hogy meg kell szereznem az emberektől azt, amiről nem vagyok biztos benne, hogy Isten megadja nekem. És ha attól félek, hogy Isten gondviselése hiányos, akkor ezt a hiányt más emberekkel kell pótolnom, különben nem fogok boldogulni ebben a nagy, néha ijesztő, gyakran fenyegető és mindig kaotikus világban.


Ezért inkább az embereket tettem meg a biztonságomra adott válasznak, mint magát Istent. Racionalizálásokat találtam ki, hogy elkerüljem a konfliktusokat és mások felzaklatását, remélve, hogy ez elhozza nekem azt a békét, amire valójában vágyom.


Juj!


Ez egy fordított biztonság, amely csak egyre bizonytalanabbá tesz minket minden egyes felismeréssel, hogy az emberek nem arra vannak tervezve, vagy nem képesek arra, hogy kitöltsék az Istennel kapcsolatos kételyeink hézagait. A füstfüggöny: "Nem akarok szeretetlennek vagy keresztényietlennek tűnni azzal, hogy konfliktust szítok a "nem"-emmel vagy egy szükséges határ felállításával". A nyers igazság azonban az, hogy mindig kétségbeesetten akarjuk majd másoktól azt, amit - félelmünk szerint - Istentől soha nem kapunk meg.


Ha megpróbálunk megfelelni az embereknek, az végső soron sem minket, sem a másik embert nem elégíti ki, és Istennek biztosan nem tetszik.


Még ha Jézus életét nézzük is, annyi csodálatos és áldozatos cselekedetet tett másokért. Ételt adott az embereknek, megmosta a lábukat, tanította őket, vigasztalta őket, és egy másfajta viselkedési és gondolkodásmódot mutatott be. De nem azért tette mindezt, hogy az emberek betöltsenek benne egy szükségletet. A teljesség érzéséből szolgált, nem pedig a teljesség érzéséért. (Máté 20:28)


Jézus engedelmes volt Istennek, és jól szerette az embereket. Nem az emberek kedvében járt, abban a reményben, hogy mindenki szereti és elfogadja. És amikor az embereknek nem tetszett, amit mondani akart, és elmentek tőle - márpedig sokan így tettek -, nem dobta le a határait, nem üldözte az embereket, és nem könyörgött nekik, hogy fogadják vissza. Jézus eléggé szerette az embereket ahhoz, hogy megadja nekik a lehetőséget, hogy elsétáljanak.


Mi köze van mindennek a saját konfliktusfélelmünkhöz? Mindenhez.


Isten arra hív minket, hogy engedelmeskedjünk neki. Isten nem arra hív minket, hogy engedelmeskedjünk mások minden kívánságának és szeszélyének, és mindenáron boldoggá tegyük őket. Isten arra hív minket, hogy szeressük a többi embert. Isten nem arra hív minket, hogy követeljük, hogy ők is szeressenek minket, és minden igényünket teljesítsék.


Ha attól félünk, hogy valaki rosszat gondol rólunk, esetleg elhagy bennünket, vagy megpróbál őrültnek érezni bennünket, ha valamiről beszélünk, akkor bölcs határok nélkül nagy az esélye, hogy végül mindhárom dolgot meg fogja tenni velünk.


Hogyan hagyhatjuk tehát abba a konfliktusfélelmet, és hogyan léphetünk el az egészségtelen emberkényeztetéstől? Kezdhetjük azzal, hogy Jézus szavait lélegezzük be a János 15:9-ben: "Ahogyan az Atya szeretett engem, úgy szerettelek én is titeket. Most maradjatok meg az én szeretetemben". Amikor emlékszünk arra, hogy Isten szeret minket, akkor meg tudunk maradni az Ő szeretetében. Engedhetjük, hogy ez az igazság határozza meg gondolatainkat és cselekedeteinket. Tudva, hogy szeretve vagyunk, imádságban megfontolhatjuk a szükséges beszélgetéseket vagy a szükséges határokat a kapcsolatainkban. Egészségesebb megközelítést követhetünk az elkerülhetetlen konfliktusokhoz, amelyekkel mindannyian szembesülünk, kegyelemmel és alázattal szembenézve a problémákkal. Ha tudjuk, hogy szeretnek bennünket, akkor elengedhetjük a félelmet és a szorongást, amit az emberek szeretete kelt bennünk.


Végső soron, ha tudjuk, hogy Isten szeret bennünket, az lehetővé teszi számunkra, hogy anélkül éljünk, hogy annak súlyát cipelnénk, hogy mások mit gondolnak rólunk.


Nem tudom, ti hogy vagytok vele, de én ma úgy akarok élni, mint akit szeretnek. Csatlakozol hozzám, barátom?


Mennyei Atyám, kérlek, emlékeztess arra, hogy mennyire szeretsz engem, hogy kevésbé legyek hajlamos másokhoz fordulni olyan dolgokért, amelyekért valójában hozzád kellene fordulnom. Köszönöm, hogy ma kinyilatkoztattad magadat nekem az Igéd által. Segíts, hogy előrelépjek a konfliktusoktól való félelmemben, és hogy őszinte leltárt készítsek a szükséges beszélgetésekről vagy a szükséges határokról, amelyeket talán kerülök. Köszönöm, hogy nem hagyod, hogy egyedül találjam ki ezt. Jézus nevében, Ámen.




Forrás:

Lysa TerKreust

www.proverbs31.org

Daily Devotions 
We Can Stop Being So Afraid of Conflict
JANUARY 19, 2023

https://proverbs31.org/read/devotions/full-post/2023/01/19/we-can-stop-being-so-afraid-of-conflict


Fotó: canva.com

Megjegyzések

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések