Minden gondotokat Őreá vessétek
"Minden gondotokat Őreá vessétek, mert Néki gondja van reátok" 1 Péter 5:7
Az első kérdésem az, hogy mit jelent ez a szó, hogy "gond". Az ember úgy érzi, mintha nagyon súlyos lenne et a szó már magában is.
Valaki azt mondta: mikor menyasszony voltam és nagyon boldog voltam, volt egy sláger, ami így hangzott: Az élet tűzpiros virág. Úgy éreztem, az élet csupa öröm, boldogság, élvezet. Aztán eltelt pár év, megszülettek a gyermekek, úgy éreztem, az élet felelősség. Olyan mintha fehér színű lenne minden, komolyan, fehéren, szentül, felelősen élni a házasságomban, gyerekeimmel. Az élet felelősség!
Aztán megint múltak az évek és úgy éreztem, minden olyan szürke kötelesség. Állandóan ugyanaz! Mindig főzni, a napi dolgokat csinálni. Úgy éreztem, az élet nemcsak felelősség, hanem teher. Milyen jó volna, ha kicsit ki lehetne bújni ez alól, amiről most már úgy érzem, sok. Úgy éreztem, mintha szürke színű lenne minden.
Aztán egy nap megjelentek a nehézségek, a második gyermekem csípőficammal született. Akkor jöttek a férjem életében is a nehezek és akkor azt mondtam: az élet csupa gond. Mintha fekete lenne benne minden. Ennek a szónak súlya van. Az ember úgy érzi, hogy belejátszik mindenbe, talán az éjszakáimba, álmaimba, gondolataimba. Akinek volt már gondja, - és vajon kinek nem volt?- az érzi, hogy milyen hihetetlen súly ez.
Még kislány voltam, amikor a bátyám rákos beteg lett és emlékszem, jártam az utcán és egyszerűen nem tudtam szabadulni ettől a gondolattól, hogy szenved. Mennyire borzasztó nehéz a családban, amikor jön a gond és mintha mindenben ott volna. Olyan sok ember amikor idejut, elkezd menekülni a gond elől. Így kerülnek az emberek az italba. Budán van egy kocsma, - Búfelejtő. Azt is lehetne mondani: gondfelejtő. Csak el tudnám egy kicsit felejteni. Amikor igazán gond valami, akkor kísér mindig mindenen keresztül. Ez az élet? Éjjel-nappal fekete árnyék mindenben. Súlyos szó ez, hogy gond.
Az első, - nem tudom, hogy legkönnyebb-e,- talán az anyagi gond. Így szeretném mondani: gond, ami nincs. Az az anyagi, ami nincs, ami kellene. Valaki azt mondta, hogy százezer forint talán megoldana valamit az életemben. A másik meghúzta a vállát, - száz? - egy millió kellene. Nem tudom, mennyiben tudnád megállapítani, ami kellene. Ami nincs, ami tényleg súlyos gond kezd lenni, valamit ki kell fizetnem, s nincs. Valaminek határideje van és nincs. Honnan vegyem? Kölcsön vegyem?
(...)
Hány lánynak gondja az: ha férjem volna, milyen más volna az életem. Azt keresi, kihez lehetne hozzámenni. Vagy a fiatalember, hogy ki volna az, aki jó társ lenne? Gond, ha nincs házastárs. Hányan mondják el: milyen más volna az életem. Most idős korban is csak azon gondolkozom: valakihez csak hozzá kellene menni. Mert mi lesz ha megöregszem, ha nem lesz, aki gondomat viselje.
De hányszor sírnak azon, hogy nincs gyerek. Mit tegyünk, örökbe fogadjunk? És nagyon sokszor amikor van, akkor szokták mondani: kisgyerek kis gond, nagy gyerek nagy gond. Az egyke is gond, ha sok van is gond. A család is gond tud lenni, ha van, ha nincs.
Vannak családi gondjaid? Gond neked az, ami ezen a téren van, vagy ami nincs? Aztán később gond a vő, - hányan mondják el kétségbeesve: akkor ment minden tönkre, amikor a lányom férjhez ment. A vő az oka mindennek. Vagy a meny. (...)
Harmadik gond-csoport az önmagam gondja. A betegségem! (...) Fekete árnyék a betegség gondja. Talán valami baj megjelenik a szívem körül, infarktusban halt meg az apám is. S jönnek egymás után a betegség gondjai. Súlyos gond, ha megjelenik. Most már nem tudok úgy dolgozni, mint azelőtt. Öregség gondja! Mi lesz velem, ha nem tudom ellátni magam és rászorulok, hogy ápoljanak? Egyik gyerekemhez sem akarok menni. Senkinek nem kívánok terhére lenni. Öregotthon? Hova kerülsz? Ki fog rólam gondot viselni? Mindenféle árnyék jelenik meg ahogy múlik az idő, egyre nagyobbak az árnyékok. A magam gondja a betegség, öregség, halál.
Van olyan,hogy belülről van a gond. Félelmek, gyötrő gondolatok, depresszió, sok sötétség, ami belülről jön.
Szeretném elmondani a legnagyobb gondot, azt mondtam: kis gond és nagy gond. Legnagyobb gond: a bűneim gondja. Lehet, hogy még soha nem szakadt rád. De ez a legnagyobb gond. Biztos csináltatok már olyat, mikor két táskát kellett vinni, összekötöttétek, az egyik hátul, a másik elől. Mindig vigyáztam, hogy hátul legyen a nehezebb. Valaki egyszer azt mondta: vigyázz, a gond két zsák. Az egyik elől van, a gondjaid, amikről mostanáig beszéltünk, és ami hátul van, nehezebb, súlyosabb: a bűneid. A kettő össze van kötve. Tépkednénk a gondjainkat, le szeretnénk venni,- nem lehet. Szeretném, ha megértenéd, - a kettőt együtt lehet csak levenni. Elválaszthatatlanul össze van kötve a kettő.De ha egyszer a bűneid veted le, a kicsi azonnal utánamegy. Aki átélte, hogy bűnbocsánatot kapott, egyszer csak nem volt már gondja sem. Mert az első mindig a szemem előtt van, ez a baj, meg az a baj. (...)
Ez a kettős zsák ott van minden emberen. Ez a baj, hogy a hátsót nem látja. Azt hisszük, ez nem fontos, ezzel nem kell foglalkoznunk. Különösen ha én vagyok az oka. Valaha rájöttél-e, hogy láttad-e már a hátsót? Őreá vessétek! Ott kezd el a nehezén, ami súlya az életednek.
Szeretnék erről a mondatról beszélni, ami tulajdonképpen a vége ennek az Igének: " mert néki gondja van reátok" (...)
Szeretném azt mondani, az Övé is kettős zsák. Az Ő gondja a bűnöd. Az első gondja az, hogy tudtul adja ezt neked. Óriási gond, mert nem akarod ezt elismerni. Mindig tiltakozol, hogy nem, nem. Ezért hangzik az Igehirdetés, ezért vagy itt, hogy megértsd: bűn van az életedben. Újra mondom ,nehéz ezt tudtul adni, mert mindig másra fogjuk. Szüleim voltak az okai, mert nem jól neveltek. A feleségem, vagy a férjem olyan természetű.
(...)
Istennek gondja van arra, hogy ne csak halljad hanem érezzed. Ezért van az első zsák, hogy érezzed, hogy fájjon, hogy végre valami belevágjon a kemény, közömbös, önigaz életedbe. Ezért van az életeden a gond. Istennek gondja van rád, hogy legyenek gondjaid, hogy elkezdj gondolkozni. Emlékszem arra, amikor életemben az első dolgok nem sikerültek., nem mentek, akkor kezdtem imádkozni, keresni Istent. Látod, gondja van rád. (...)
A nagyobb gond Istennél is hátul van, - hordozni bűneidet, magára venni, - a kereszt gondja! Az Ő egyszülött Fiát adta azért, hogy gondviselőd legyen. Bűn- viselőd legyen! (...)
Ő maga jött erre a földre, hogy gond- viselőd legyen. Sok szülő elmondta már: ami a gyermekemmel történik jobban fáj, mint ami velem. Ami az Egyszülött Fiúval történik, sokkal élesebb fájdalom. Neki gondja van rád! Nézz a keresztre és értsd meg: Isten küldött gondviselőt. Olyan sokszor sokszor mindenkire rávetjük bűneinket, bűnbakot keresünk. Nem kell keresni bűnbakot. Isten küldött! (...)
Ott a Gecsemánéban ezért folyik a véres veríték, amíg ki tudja mondani: "Atyám, bocsásd meg nekik. Ne tulajdonítsd nekik a bűnt. Vállalom, - én voltam. (...)
Testvér, már nem tudod Jézust megakadályozni abban, hogy gondjaidat, a kettős zsákot magára vegye. De azt megteheted, hogy tovább cipeled.
Olyan egyszerű az utolsó mondat: "Őreá vessétek!" Nem azt mondja: Őreá tegyétek, hanem "Őreá vessétek" Dobjátok! Olyan hirtelen, olyan egészen. Amikor meglátod, dobjad. Ne gondolkozz, ne számolj, ne mondd, azt hogy mibe került Neki, - dobjad. Amíg alkudozol vele, amíg nézegeted, problémázol, marad. (...)
Az ige cselekvést jelent. Elfelejtetted? Ha Isten mond valamit, vagy cselekszel vagy pedig elmégy innen és nem történt veled semmi. Most tudtul adta neked, mit kell tenned. Megmutatta az egyetlen helyet, ahol megszabadulhatsz gondjaitól, és most parancsolja: " Őreá vessétek"
Imádkozzunk:
Köszönöm Édesatyám, hogy van gondviselőm. Hadd áldjalak azért, hogy kicsi és nagy dolgokban gondomat viseled. Nagyon köszönjük, hogy megmutattad, vagy Rád vetem, vagy marad rajtam. Más helye nincs a bűnnek. Vagy rajtad van, vagy a hátamon van. Könyörülj rajtunk, adj ma teljes bátorságot, gondolkozás nélkül - nem tanácskozva testtel és vérrel, - Rád vetni. Hadd áldjalak, hogy vele együtt megy minden gondom. Szeretnénk ezért hálát adni, hogy akinek ma van bátorsága természetét, bűneit, egész elmúlt életét Rád vetni, az megtapasztalja, mi a gondtalan élet. Hadd dicsőítselek, hogy szeretnéd, ha minden gyermeked gondtalan életet élhetne, dicsőségedre.
Ámen.
Trausch Liza
1986. szeptember 8.
Csendes Napok Üzenete ( Kiadja: Borsós Róza)
Minden gondotokat Őreá vessétek ( részletek)
Szep iras, viszont a buneinkkel teli zsak hasonlatat nem egeszen ertem, vagyis inkabb nem tudom, hogy jol ertelmezem-e. 1.ertelmezes: A legnagyobb gond, amikor a buneink miatt erzett buntudat okoz nekunk gondot, lelki melyseget es kilatastalansagot. Ha ezt "ravetjuk" Istenre, akkor ezt o megbocsajtja es "hordozza"? 2. ertelmezes: Fel nem ismert es meg nem bant buneink okozzak a gondjainkat, betegseget, gyermektelenseget, csaladi problemakat, stb? Affele buntetes azert, mert felfuvalkodtal es onigazult vagy? Hordozod a gondot az egyik zsakban, a masikban meg a bunt. Hogy fugg ossze pl egy meddoseg vagy egy csaladtag miatt erzett gyasz vagy aggodalom a bun zsakjaval? Ti hogyan ertelmezitek az irast?
VálaszTörlésÚgy gondolom, hogy ez nem ilyen ok-okozati dolog, hogy ha meddő vagy gyászol, akkor abban egy bűn büntetése van benne. Ezt az Újszövetségben a vak ember meggyógyításánál is bemutatta Jézus, hogy sem ő, sem a szülei nem vétkeztek, miközben még ma is könnyű beleesni ebbe a csapdába. Ugyanakkor a szenvedésnek szerintem nincs is egy magyarázata, pillanatnyilag 3 jutott eszembe.1.Az én látásomban itt egy tágabb értelmezésről van szó, hogy a bűneinkből való megtisztulás és a szenvedés egyszerűen törvényszerűen összefügg. Csak azért mert senki nem tökéletes. Istennek egy célja van mindenek felett, hogy örökéletet adjon nekünk és kimunkálja bennünk Jézus jellemét. Ehhez viszont sajnos kevesebb jó eszköz van, mint a szenvedés megengedése az életünkben. Ugyanis a mindennapok soràn könnyen belecsúszhatunk abba, amit már a zsidók is tettek: "és mégsem engem hívtál segítségül Jákób, hanem megfáradtál én bennem Izráel." (Ézs.43) A fókusz a saját erőnkről, a világról sokszor akkor kerül csak vissza Rá amikor szenvedünk. És ez szomorú de egyben szép is, ahogy Goethe is mondja, hogy "csak azok képesek tisztán látni, akiknek szemeit tisztára mosták a könnyek.". Mert igy értelmet ad a szenvedédeinknek. 2. A bűn zsákja ami itt bejött még szerintem úgy értelmezhető máshogy is, hogy ha Isten szól de én következetesen nemet mondok Neki, meg kell engednie szenvedést, de csak azért mert szeret és nem szeretné semmiképp sem hogy elvesszünk. Ez ismét nem büntetés, hanem a mi megváltásunkért megengedett próba. 3. Az utolsó értelmezés pedig, hogy nem magunk miatt hanem a körülöttünk lévők példájaként enged meg Isten ilyet.Mint akár Jób életében. Gyökössy irja ezt le gyönyörüen, hogy amíg mi hivők kitartással Isten káromlása nélkül benne vagyunk egy szenvedésben, a világ emberségben növekedik, és például szolgálunk. Az egyik kedvenc idézetem ez, ha gondolod majd elküldöm :) és persze még igyis van amikor jelen pillanatban nem látjuk mi az értelme de egyben bízhatunk mindenképp, hogy Isten szeretetéböl (nem a büntetéséből) fakad és éppen ezért valami olyan értelme van, ami az Ő dicsőségét fogja szolgálni, akár bennünk, akár a környezetünkben, akár a világban. Persze benne lenni nem ilyen szép és könnyű, ezért csodálatos hogy Isten is ismeri a szenvedés érzését igy megérti a fájdalmunkat is.
TörlésSzemélyszerint nekem csak egy zsákom van, ez pedig a bűn zsákja, amibe minden, Istennek nem tetsző dolgok is megvannak.Amit a fenti gondolat az elöl levő zsákról ír, az szerintem a bűn következménye. Ami az ember életében hiányzik (gyerek, társ, ... stb) ezek reményeim szerint azért vannak így, mert ezzel szeretne erősíteni Isten bennünket, hogy bízzunk benne és persze ezeket a gondokat is hagyuk rá. Biztos van olyan terve amivel a hianyosságot be tuja tölteni.
VálaszTörlésA bűneim terhét csak akkor fogja Isten levenni a vállamról és hordozni, ha én lemondok róla és átadom neki.Először fel kell ismernem, hogy ezeket a dolgokat nem tudom megoldani és egyre jobban nehézzé válnak, megterhelnek sőt volt olyan dolog ami betakart.
VálaszTörlésHálát adok Istennek, hogy adott erőt és sikerült kijutnom ebből a helyzetből.